Nastavnik
Janošević V. Stevo
Važne informacije
- Materijali za nastavu
- Rezultati ispita i kolokvijuma
- Vesti
Status predmeta
Izborni, II semestar, Modul: Upravljanje poslovanjem, Makroekonomija, Računovodstvo i poslovne finansije
Broj ESPB
13
Cilj predmeta
Sposobnost upravljanja promenama u uslovima novih izazova i neizvesnosti sve više dobija na značaju, a sposobnost preduzeća da se suoče sa promenama u sve većoj meri opredeljuje njihov uspeh. Konkurentnost je suština uspeha ili neuspeha preduzeća. Nastavni predmet Upravljanje promenama i konkurentska prednost upravo obrađuje najznačajnije dimenzije procesa upravljanja promenama sa stanovišta stvaranja i unapređenja konkurentske prednosti. Mogućnosti stvaranja i unapređenja konkurentske prednosti se izvode iz efikasnosti samog procesa upravljanja promenama u preduzeću. Stoga su u fokusu posmatranja mikroekonomski faktori konkurentnosti bez čijeg poznavanja se ne može analizirati makroekonomska konkurentnost, jer je konkurentnost jedne zemlje uslovljena upravo konkurentnošću njenih preduzeća.
Ishod predmeta:
Očekuje se da će studenti dobiti neophodna teorijska i praktična znanja koja omogućavaju uspešno upravljanje promenama koje su u funkciji stvaranja i unapređenja konkurentske prednosti preduzeća. To pretpostavlja poznavanje karakterističnih aktivnosti i uzročno posledičnih odnosa koji korespondiraju sa proaktivnim traganjem za novim načinima rada, ponašanja, verovanja i implementacije novih strategija. Formulisanje i implementacija strategija se shvata kao proces promena, jer se strategije razvijaju kao rezultat promena. Istovremeno se na ovaj način uspostavlja logičan i kauzalan odnos sa nastavnim predmetima Strategijski menadžment i Poslovna strategija koji se izučavaju na prethodnim godinama studija. Očekuje se, isto tako, da će se studenti izučavajući ovu problematiku dodatno osposobiti za samostalno obavljanje naučno-istraživačkog rada i da će unaprediti naučna znanja iz ove oblasti ukoliko ona bude predmet njihovog naučnog interesovanja.
Sadržaj predmeta:
- Karakteristike i konteksti upravljanja promenama u savremenim uslovima;
- Proces upravljanja promenama;
- Priroda i evolucija koncepta konkurentske prednosti ;
- Pokretači konkurentnosti
- Učenje i znanje kao pretpostavka iniciranja i sprovođenja promena;
- Strategijske promene i konkurentska prednost
Literatura:
1. Colin A. Carnall (2002): Managing Change in Organizations, Prentice Hall; Stevo Janošević (2007): Michael E. Porter (1998): On Competition, A Harvard Business Review Book, USA; Upravljanje promenama u funkciji stvaranja konkurentske prednosti preduzeća, poglavlje u monografiji: Razvijanje konkurentske prednosti preduzeća u Srbiji u uslovima Evropskih integracija (redaktor: Lj. Stanković), Ekonomski fakultet u Nišu, Niš; Stevo Janošević i Ivan Stošić (2006): Change management in the Process of Restructuring of Enterprises in Serbia, Medjunarodna konferencija: “From Transition to Sustainable Development: The Path to European Integration“, Sarajevo, Bosna i Hercegovina, 12-13.10.2006; Stevo Janošević i Verica Babić (2001): How to Improve the Process of Strategic Change Management in Transition Economy Enterprises, 21. godišnja medjunarodna konferencija udruženja “Strategic Management Society”: Reinventing Strategic Management: Old Truths and New Insights), 21-24.10.2001. god., San Francisko, SAD; Stevo Janošević (2000): Neke karakteristike, konteksti i okviri upravljanja promenama u procesu transformacije preduzeća, poglavlje u monografiji: Efikasnost transformacije preduzeća, redaktor D. Grozdanović, Ekonomski fakultet u Nišu, Niš.
Broj časova aktivne nastave
Broj časova aktivne nastave: |
predavanja: |
Studijski istraživački rad: |
Metode izvođenja nastave
Predavanja, prezentacije (istraživačkog rada, projekata, seminara)
Ocena znanja
- Usmeni deo ispita i seminarski rad